Gull til Smak deg frem!

Publisert

Rekrutteringskampanjen Smak deg frem har bidratt til å øke søkertallene til restaurant- og matfag. Nå har den også vunnet gull i europamesterskapet i kommunikasjon.

Vinnerne av European Excellence Awards, ofte kalt EM i kommunikasjon, ble kåret i Berlin 6. desember. NHO Reiseliv vant gullet i kategorien Science og Education for rekrutteringskampanjen Smak deg frem
Smak deg frem ble initiert av NHO Reiseliv som ett av mange tiltak i arbeidet med å dekke det store behovet for faglærte medarbeidere i reiselivet. 
Kampanjen er utviklet av NHO Reiseliv i tett samarbeid med kommunikasjonsbyrået Trigger, som står sammen om det strategiske og praktiske arbeidet med kampanjen, og  om seieren.

Korte snutter fra hverdagen

Smak deg frem-universet består av korte filmsnutter og episoder, der unge selv forteller om sin skole- eller jobbhverdag.
Hver film viser hverdagen til elever, lærlinger og unge fagarbeidere som har valgt ulike retninger innen Restaurant- og matfag, og gir et ærlig innblikk i hva du lærer. Her er selvsagt også baker- og konditorfaget representert.

25 millioner visninger – og 7 prosent økning i søkere 

Budskapene i Smak deg frem-kampanjen er rettet mot unge, foreldrene deres og rådgivere i skolen. Budskapene presenteres via et eget digitalt univers, der Tiktok- og Instragram, lengre filmepisoder, eget undervisningsopplegg og en nettside inngår.  

Siden starten har kampanjens budskap nådd 25 millioner i målgruppene, og har bidratt til en vekst i antall søkere til restaurant og matfag.   

Bransjen har et stort behov for faglært arbeidskraft, og lav rekruttering til restaurant- og matfag-linjene har lenge vært en bekymring. Smak deg frem er en av mange måter vi i NHO Reiseliv arbeider for å øke rekrutteringen og fagkompetansen i bransjen. Det er derfor veldig gledelig at vi, i perioden som Smak deg frem-kampanjen har vært aktiv, nå ser en økning i antall søkere til Restaurant og matfag, sier Henrik Hamborg, NHO Reiseliv politiske rådgiver for utdanning og kompetanse.   

Om Smak deg frem

Rekrutteringsprosjektet ble startet i 2020, og gjennomføres i dag som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM). 

Les mer og se presentasjonen som ble vist frem i European Excellence Awards