Lokalbedrifter kan redde skoletilbud
Fylkeskommunenes økonomi er presset og gir kutt i utdanningstilbud over hele landet. Også matindustrien rammes. NHO Mat og drikke oppfordrer lokale bedrifter til å engasjere seg! — Det nytter å kjempe!
Fylkeskommunenes økonomi er presset og gir kutt i utdanningstilbud over hele landet. Også matindustrien rammes. NHO Mat og drikke oppfordrer lokale bedrifter til å engasjere seg! — Det nytter å kjempe!
Kilde: NHO Mat og drikke
Rundt 40 % av medarbeiderne i matindustrien nærmer seg pensjonsalder, mobiliteten i det europeiske arbeidsmarkedet er like lav som den norske kronen, ungdommen velger vekk industrien i sine yrkesvalg, ungdomskullene blir mindre for hvert år og på toppen av det hele må fylkeskommunene nå kutte kraftig i sine utdanningsbudsjetter. Kan rekrutteringssituasjonen i mat- og drikkeindustrien karakteriseres som en "perfekt storm"?
- Så lenge ingen kjemper for tilbudene vil utdanningstilbud med lav søkning bli foreslått nedlagt, sier spesialrådgiver Espen Lynghaug i NHO Mat og Drikke. - Men det nytter å kjempe, noe både Agder og nå Oslo og Akershus er et bevis på. Der har NHOs regionapparat, Yrkesopplæringsnemnda og lokale bedrifter stått sammen mot fylkespolitikerne, og fått gjennomslag for å opprette søkbare tilbud i Vg2 Matproduksjon. I Kristiansand er en klasse allerede i full gang, og i Akershus har Yrkesopplæringsnemnda vedtatt å opprette en klasse i matproduksjon fra neste høst, forteller Lynghaug.
- I løpet av de årene jeg har arbeidet med kompetanse og utdanning har det alltid vist seg at den beste måten å redde eksisterende skoletilbud på, eller opprette nye klasser, er når lokale bedrifter engasjerer seg. Når bedriftene understreker alvoret i direkte kontakt med fylkespolitikerne, og samtidig lover å engasjere seg i rekrutteringen sammen med skole og opplæringskontor, har vi en vinneroppskrift, sier Lynghaug.
Lynghaug forklarer at som følge av den økonomiske situasjonen i fylkeskommunene er nå situasjonen mer alvorlig enn noensinne, og det kommer til å bli kutt i mange utdanningstilbud landet rundt. - Da er det viktig at vi har en strategi for å synliggjøre utdanningsbehovet ovenfor yrkesopplæringsnemnder og politikerne. Vi tror det er lettere for politikerne å kutte der ingen hever stemmen, for å si det sånn. Det lønner seg å snakke med politikerne, få hjelp fra det lokale NHO- regionapparatet, og arbeide med lokal synliggjøring av bedrift og bransje, sier Lynghaug.
- Det er viktig at innspill fra bedriftene om å bevare linjer er forankret i et konkret behov for faglærte, tilgjengelige læreplasser og en villighet fra bedriftene til å ta inn elever fra yrkesfaglig fordypning i Vg2, praksiselever eller andre interesserte. Bedriftene må vise fram mulighetene yrkene gir og være proaktive og ikke kun lene seg på et opplæringskontor.
Her kan du lese om hvordan NHO Viken Oslo og en rekke næringsmiddelbedrifter i regionen sammen bidro til å samle støtte for nytt studietilbud i næringsmiddelindustrien.